• Home
  • Wat is ‘bolletje-pijltje’?

Wat is ‘bolletje-pijltje’?

Riverside Car Classic wordt verreden volgens het bolletje-pijltje principe.
Dit is een veelgebruikte methode om een route mee af te leggen. In principe is het een eenvoudig systeem, maar onderweg kan het - op tijd! - aflezen en ‘vertalen’ van de getekende aanwijzing toch nog wel eens een uitdaging zijn…

Bij de Riverside Car Classic maken we gebruik van de eenvoudige versie van het systeem. In het kort hoe het werkt:

  • In het routeboek (‘roadbook’) vindt u voor elke richtingverandering vanaf de start een getekende wegsituatie. Het bolletje is het punt waar u zich bevindt, het pijltje geeft de te volgen richting aan.
    • Hierbij staan links onderin het vlak de overall kilometers en rechts onderin hetzelfde vlak de kilometers waarop de getekende situatie vanaf de vorige aanwijzing zich bevindt. *
  • De situaties zijn niet op schaal getekend en zijn gestileerd weergegeven.
    • Een bocht kan dus meer of minder schuin verlopen dan getekend is.
  • Verharde wegen zijn als ononderbroken lijn weergegeven, onverharde wegen eventueel als een stippellijn (maar in de Riverside Car Classic weet u één ding zeker: dáár hoeft u niet overheen; ze dienen eventueel voor verduidelijking (of niet...)).
    • Inritten en weggetjes naar particuliere terreinen worden als niet aanwezig beschouwd en zijn niet ingetekend.
  • Doodlopende wegen en/of wegen die verboden zijn om in te rijden hoeven niet, maar kunnen ter extra oriëntatie wel getekend zijn.
  • Tussen de bol-en-pijl opdrachten dient de (hoofd)weg aangehouden te worden; wat ook te zien is aan de belijning en/of het type wegdek.
  • In sommige gevallen kan de schets van de wegsituatie voorzien zijn van extra aanwijzingen of van een waarschuwing met betrekking tot een gevaarlijke (weg)situatie, of een straat- of plaatsnaambord.
  • Tevens is in het routeboek van de Riverside Car Classic een aantal opdrachten opgenomen. De juiste uitvoering of beantwoording hiervan is mede bepalend voor de einduitslag.

NB
Vergeet bij de Start niet de dagteller op 0 te zetten; zowel bij de start als na de lunch!

* Omdat de route met een hedendaagse auto is uitgezet, kan het zijn dat er ten opzichte van oudere auto’s een verschil in kilometerafstanden optreedt. Een extra uitdaging voor de navigator...

ELDA PR
De Kreek Transport
Auto Wüst
Ad Janssen
Bardahl
Amega
Honc Design
Anke Bot
1-2-appletree